29 września 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt zmian w podatkach dochodowych. Jednym z najważniejszych elementów projektu jest modyfikacja skali PIT, która ma zacząć obowiązywać od 1 stycznia 2027 r. Wyższy próg i nowa stawka PIT Projekt zakłada podwyższenie progu stosowania 12% stawki PIT ze 120 tys. zł do 130 tys. zł oraz wprowadzenie dodatkowej, pośredniej stawki 24%. Po zmianach skala PIT ma wyglądać następująco: W praktyce oznacza to istotne przesunięcie momentu wejścia w najwyższą stawkę PIT. Dotychczas po przekroczeniu 120 tys. zł dochodu nadwyżka była opodatkowana stawką 32%. Zgodnie z projektem próg ten zostanie podniesiony o 10 tys. zł, […]
Zaliczki na poczet dywidendy w spółce estońskiej z korzystnym odliczeniem PIT.
10 czerwca 2022 | Adrian Kęmpiński

Przed kilkoma dniami ukazała się bardzo korzystna interpretacja dotycząca CIT – u estońskiego i zaliczek na poczet dywidendy.
👉Nowa interpretacja mówi, że przy wypłacie zaliczek na poczet dywidendy można skorzystać z przewidzianego w ustawie o PIT odliczenia, dzięki któremu maksymalne łączne opodatkowanie dywidend ze spółek estońskich wyniesie kolejno:
– 20% w przypadku spółek będących małym podatnikiem oraz
– 25% w przypadku spółek będących dużym podatnikiem.
Mowa o interpretacji Dyrektora KIS z dnia 2 czerwca 2022 r., sygn.: 0115-KDIT1.4011.176.2022.1.MR.
Przełamanie negatywnego stanowiska fiskusa.
Wspominamy o tej interpretacji nieprzypadkowo, gdyż przełamuje ona poprzednie stanowisko fiskusa, wyrażone w interpretacji z dnia 27 stycznia 2022 r., sygn.: 0112-kdil2-1.4011.981.2021.4.DJ, które mówiło, że prawo do korzystnych odliczeń dywidendowych na gruncie PIT – u nie istnieje przy wypłacaniu zaliczek dywidendowych.
Czy to koniec wątpliwości dotyczących dywidendy?
Niestety nie.
Wskazuje na to interpretacja podatkowa z 5 maja 2022 r. (0111-KDIB1-1.4010.67. 2022.4. BS), która dotknie spółek wypłacających zaliczkę na poczet dywidendy w drugiej połowie roku, np. w sierpniu. Zdaniem fiskusa – podatek od takiej zaliczki trzeba zapłacić… do końca lipca tego samego roku.
Interpretację tę miałem przyjemność krytykować na łamach Gazety Prawnej, o czym wspominaliśmy.
Należy bacznie obserwować kolejne interpretacje podatkowe licząc, że stanowiska korzystne będą w większości względem tych niekorzystnych.

Wpis nie stanowi porady ani opinii prawnej w rozumieniu przepisów prawa oraz ma charakter wyłącznie informacyjny. Stanowi wyraz poglądów jego autora na tematy prawnicze związane z treścią przepisów prawa, orzeczeń sądów, interpretacji organów państwowych i publikacji prasowych. Kancelaria Ostrowski i Wspólnicy Sp.K. i autor wpisu nie ponoszą odpowiedzialności za ewentualne skutki decyzji podejmowanych na jego podstawie.